Procesbegeleider

Wat ik nodig heb is een procesbegeleider. Mezelf verliezen in het grote geheel is wat steeds op de loer ligt. Niet dat ik dat zelf als een ‘probleem’ ervaar want ik weet dat in the end alle lijntjes wel bij elkaar komen. Maar, als ik voor een vaste opdrachtgever werk, vind ik het prettig om regelmatig af te stemmen. Zodat de te volgen lijn nog helder is.

Kijken naar ‘op het juiste spoor blijven’ kan als je een trein bent. Nu reis ik als forens wel iedere dag met de trein van huis naar werk en andersom, maar verder ben ik niet echt een treinmens. Ik hou ervan om te ‘experimenteren’, te spelen met wat op mijn pad komt. Om soms van de gebaande paden af te wijken. Eens was er eens een leidinggevende die mijn laissez faire noemde in mijn experimenteren. Gelukkig zijn er mensen die mij beter kennen. Zo ook mijn huidige leidinggevende. Zij bewaakt mijn proces zodat ik juist niet op een automatische piloot beland. Als beginnetjesmaker vind ik een proces ontsluieren en vernieuwing inzetten te gek!

Op maandagen investeren en bouwen aan Online en Gepersonaliseerd leren. Vandaag, samen met mijn leidinggevende als procesbegeleider, een uiteenzetting van mijn taken en wensen.

De eerste stap: na de herfst start ik met flip my classroom. Niet een heel innovatief project vandaag de dag, maar wel binnen de context van het speciaal onderwijs. Even kort en gechargeerd uitgelegd: ik vergelijk onze dagelijkse praktijk wel eens met het onderwijs uit de jaren ’50. We zijn speciaal onderwijs, maar willen ons onderwijs zoveel mogelijk normaliseren en standaardiseren. We nemen de leerlingen hier in mee. Zelf ben ik er al jaren van overtuigd dat leerlingen in het speciaal onderwijs eigenlijk een mix van Montessori (inclusief het materiaal) en nieuwe werkvormen aangereikt zouden moeten krijgen. Waarbij de leraar in de groep procesbegeleider is, boven de stof staat en passend onderwijst, ofwel experimenterend educeert. Doen wat nodig is voor de unieke ontwikkeling van een kind. Leren vanuit door de ogen van de leerlingen gekeken. Regulier waar regulier mogelijk is, speciaal waar speciaal nodig is.

Flippen van lessen is voor mij een ideaal middel om volledig in de groep aanwezig te kunnen zijn. Om leerling te leren om vragen te stellen. Mijn omgeving zo in te richten waardoor ik hun proces volledig kan volgen. En wat het mogelijk oplevert voor ouders en hun kinderen:

  • Leerlingen hebben maximaal 10 minuten huiswerk voor een vak en dus wellicht minder (t)huiswerkdruk en conflicten. Kijken leerlingen tegenwoordig überhaupt nog tv? Dus een instructie op Youtube sluit wellicht zelfs nog beter aan bij de beleving.
  • Wanneer een kind binnen ons huidige speciaal onderwijssysteem het jaarprogramma (of zogenaamde weektaak) niet volgt, wordt ‘achterlopen’ in de mond genomen. Met het flippen van lessen kan een leerling niet meer ‘achterlopen’, maar volgt het zijn/haar eigen proces.
  • Tijdens de les kan direct gestart worden met het verwerken van de stof en opdrachten, al dan niet samen. Peerreview is wat tot de mogelijkheden behoort.
  • Leerlingen die de instructie niet of onvolledig begrijpen krijgen in een kleine groep een extra instructie.
  • De effectieve tijd die overblijft tijdens een les kan ik als leraar inzetten om hiaten op te sporen en aan te pakken. Mij dus richten op persoonlijke processen, onderwijs passend vormgeven.

Jonathan Bergmann en Aaron Sams schreven ooit een compact boek over Flip Your Classroom, Reach Every Student in Every Class Every Day. Een aanrader voor iedere leraar.

fiets-quote-klDe tweede stap die besproken wordt is het informeren van collega’s. Wanneer ik gestart ben met het flippen van lessen is het belangrijk dat ik de eerste opbrengsten deel met collega’s. Dat ik communiceer waar ik mee bezig ben en andere collega’s inspireer om ook te experimenteren met de mogelijkheden. En hierbij is het belangrijk dat mijn leidinggevende dit proces begeleid. Mij helpt en ondersteunt dit duurzaam weg te zetten. In de eerdere pilot SAMENkracht heb ik mogen ervaren dat het bouwen aan een nieuw systeem binnen een bestaand systeem ontzettend moeizaam kan verlopen. Het is ondernemen, PDCA-en, op mijn bek gaan en doorzetten. Zeker met tegenwind.

Onderwijs en de mogelijkheden van ICT verkennen. Een goede mix van blendend learning en ons huidige speciaal onderwijssysteem. Ons onderwijs vernieuwbouwen, opnieuw ontwerpen naar onderwijs in de 21ste eeuw. Op naar 2050! Maar wat vraagt dat van mij als leerkracht? Wat vraagt dat van de leerlingen?

Voor mij, nu, op maandag leiding nemen en geven aan onderwijsinnovaties op het gebied van Online en Gepersonaliseerd leren. Maar ook waar sociale media en mediawijsheid & -vaardigheden verweven en een plek geven in het geheel. Dat ik mijzelf bekwaam en collega’s meeneem in mijn proces. Er achterkomen wat zowel ik als ook mijn collega’s nodig hebben.

Een gedachte over “Procesbegeleider

Geef een reactie

